Wednesday, May 16, 2012

Aku pada hari ini.

Assalamualaikum..

Bersarang

Alhamdulillah,diberi kesempatan lagi untuk bernafas di bumi Allah. Diberi kesempatan lagi untuk terus tersenyum.Tiadalah apa yang perlu selain rasa syukur pada-Nya.Alhamdulillah, diberi keempatan lagi untuk menulis di blog yang sudah berusang.Sekian lama ditinggalkan dek kerana kesibukan terlampau. Kasihan pada blog ku, dulu diwudkan blog kerana keazaman yg kuat untuk menulis sesuatu yg bisa mewakili suara hatiku. Tulisan yang mencerminkan rasa hati. Tpi kini sering diabaikan 'suara' itu..dan dibiarkan terus bersarang. Tidak mengapa, asalkan aku tidak pernah lupa pada kewujudannya.

Exam

Menyentuh soal kesibukan, apakah yang aku sibukkan? Exam? Ya! Final ezam yang hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi membataskan waktu-waktuku untuk mengintai dunia luar. Sekian lama 'terpenjara' di bilik sendiri menghadap buku yang seolah2 menjerit 'bacalah kami!!'. Namun, aku sedar menjarakkan diri dari dunia luar bukanlah sesuatu yang baik. Syukur alhamdulillah, semalam (15/5/2012) berlangsungnya program anjuran anak2 sarawak di bumi Jordan membuka sedikit ruang untukku kembali aktif. Itu yang aku perlukan, terus terang hati kembali ceria setelah berminggu2 melalui dan menyusuri tekanan yang amat tinggi. Melihat kembali rakan-rakan seperjuangan, aku berbisik pada hatiku, 'Aku tidak keseorangan! '
Semoga Allah permudahkan segalanya untukku dan rakan-rakan seperjuanganku.

Tenang

Sebenarnya, banyak- banyak hari yang dilalui kini banyak yang perlu memerlukan emosi stabil di samping hati yg tenang. Selain study, menulis, kerja, menunaikan tanggungjawab, bersosial, dan sebagainya,semuanya memerlukan hati yang tenang. Bila hati tenang, insyaAllah khair semuanya.Aku percaya, kini aku hanya perlukan hati yang tenang untuk mendapatkan hati yang 'sihat' dan minda yang luas. Ya! ketenangan. Bagaimana untuk dapatkannya? 'ala bizikrillahi tathmainnal qulub. Hanya dengan mengingati Allah sahaja membuat hati tenang.


Terima Kasih

Terima kasih Allah, di atas ketenangan ini. Terima kasih Allah atas cubaan ini. Aku percaya ia menjadikan aku lebih dewasa. Lebih matang menghadapi pelbagai mehnah hidup. Lebih stabil mengawal emosi berhadapan dengan manusia.Semoga Allah melindungiku!