Sunday, January 29, 2012

Terima Kasih Sahabat

Bismillahirrahmanirrahiim..

Alhamdulillah,,syukur kepada-Nya aku masih dapat melihat dunia. Walaupun teruk diserang selsema dan batuk, semoga ia menjadi kafarah dosaku, Ya Allah..

Semalam, diberi peluang sembang dan berborak panjang dengan "sahabat baik". Seperti biasa, masing- masing bercerita mengenai perkembangan terbaru.Tapi entah kenapa semalam masing- masing ingin mengungkit dan mengimbau kisah lama. Bermula dengan aku yang tiba-tiba tanpa dipinta bercerita kisah waktu kecikku sehingga kini.Tiba-tiba rasa rindu menjengah pada keluarga."Sahabat baik" ku hanya mendengar ceritaku dari A sampai Z. Tahan sungguh telinganya.Pendengar yang setia.Alhamdulillah...

Sesudah aku usai bercerita, dia juga ingin berkongsi denganku. Walaupun sudah banyak kali aku mendengar cerita yang sama, tapi dia tak jemu-jemu bercerita denganku.Cerita antara dia dan ibunya.Kisah dia memasak untuk ibunya. Katanya,  

"tak kisahlah berapa kali dah dengar ni,tapi nak cerita jugak"

"dalam banyak-banyak orang, ibu yg plg menghargai kita"

Aku pun tak kisah, sebab cerita itu banyak memberi pengajaran padaku. Jujur aku katakan, sebelumnya aku fokus dan tak dapat point sebenarnya kenapa dia perlu bercerita denganku. Banyak kali pulak tu. Tapi semalam, aku tahu dan nampak betapa dia begitu mengingati semua detik-detik bersama ibunya. Sayangnya pada ibunya, dan aku mengaku tak seperti dia. Baginya, ibunya adalah segala-galanya. Bukan hanya syurga di telapak kaki ibu.Setiap kali dia bercerita perihal ibunya, pasti dia akan merasa sebak. Tanpa sedar, airmata ku menitis.Aku bagaimana dengan ibuku? Kenapa aku tidak begitu? 

Aku termuhasabah. Sebelum melelapkan mata, aku jadi teringat pada ummiku.

Semoga Allah mengampunkan dosa-dosa kedua orang tuaku dan jua dosaku.

Teringat juga kata "sahabat baikku" 
"dalam banyak-banyak orang, ibu yang lebih menghargai kita"

Aku tak nafikan itu.Terima kasih, sahabat. Terima kasih sudah mengingatkan aku.